Thursday, November 10, 2016

Minu toidulisandite "menüü"

Minu käest on ikka ja jälle küsitud toidulisandite kohta - kas ja kui palju ma neid tarvitan? Annan siis nüüd põgusa ülevaate, mida rohkem või vähem kasutan.

Ma loodan, et mõni lugeja nimekirja peale ära ei ehmata, sest tegelikult pole neid üldse väga palju ning kõiki valgumagustoite ja pulbreid ei kasuta ma igapäevaselt. Rõhutan alati teistele ka, et tegemist on toidulisandiga, mis ei asenda päris toitu ja normaalset toitumist, vaid pigem toetavad tervist ja treeninguid. Degustatsioone tehes kohtan ikka üsna tihti inimesi, kes otsivad rasvapõletajaid või valgujooke, mis rasva puusadelt ära viiksid. Reaalsuses see päris nii ikka ei käi.


VITAMIINID


Self kalaõli kapslid
OMEGA-3 kalaõli kapslid (SELF - Mybody)
Omega-3 kuulub asendamatute rasvhapete hulka (koos omega-6), mis tähendab, et organism ise ei tooda, mistõttu tuleb need hankida toidust. Tähtsus seisneb, kuna antud rasvhapped tagavad rakkude normaalse toimimise, aitavad alandada põletikke, vajalikud ajule ja liigestele ning aitavad kaasa keharasvade lagundamisel. Oluline on aga lisaks jälgida Omega-6 ja Omega-3 suhet, mis pole üldjuhul paigas. Esimest saame sageli liialt palju juba toiduga. Kuigi üritan võimalikult palju rasvast kala süüa, ei juhtu seda siiski väga tihti. Samuti seadis dieet teatud piirangud. Seetõttu olen hetkel regulaarselt Omega-3 kapsleid võtnud.

D-vitamiini pärlid (Healthy Origins - Iherb)
D-vitamiin ehk päikese vitamiini on väga raske vaid toidust kätte saada ning suur osa põhjamaa elanikest kannatab selle puuduse käes. Kasulikke omadusi on väga palju alates kaltsiumi imendumise kiirendamisest kuni üldise immuunsuse tugevdamiseni. Eestis müüdavad D-vitamiinid on üsna nõrgad, mistõttu tellisin endale 5000 IU tugevusega USA-st. Alates septembrist olen regulaarselt tarvitanud ning ilmselt võtan neid vähemalt kevade lõpuni.

Healthy Origins D-vitamiin
Multivitamiinid (Self - Mybody)
Multivitamiini kuure teen tavaliselt paar korda aastas. Dieediperioodil on raskem kõiki vajalikke aineid alati kätte saada ja treeningkoormus on suur, mille pärast igaks juhuks võtsin lisaks multivitamiine. Haigused (kasvõi kerge nohu) on viimane asi, millega võistluste ajal tegeleda sooviks. Tervis on küll viimase paari kuu jooksul väga hea olnud ja viirused või külmetused pole külge hakanud.
Self multivitamiin

TOIDULISANDID


BCAA ehk hargnenud ahelaga aminohapped.
BCAA on üks toidulisand, mille toimest olen kõige paremini aru saanud. Ostan seda tavaliselt pulbri kujul ning teen trenni ajaks šeikerisse joogi. BCAA koosneb kolmest aminohappest (leutsiin, valiin, isoleutsiin - klassikaline vahekord 2:1:1), mida organism ise ei sünteesi. Eesmärgiks on kiirendada taastumist, vähendada lihasvalu, edendada valgusünteesi kiirema lihaste kasvu jaoks ehk eriti vajalik dieedil olles. 

Üks lemmikuid on õuna või jäätee Self BCAA drink mix, mida olen kordamööda tarbinud. Vahelduse mõttes ostan vahepeal ka teisi, aga paljud aminohapped on päris jubeda maitsega, mistõttu väga katsetada ei taha. Viimati jõin 8:1:1 suhtega Self Xtreme troopilise maitsega jooki, mis meeldis samuti.

Lisaks meeldib vahel juua juba valmis BCAA jooke, eriti siis kui tahaks midagi gaasilist. Ühed lemmikud on Nocco purgid, mis on kahjuks üsna väikesed ja kallid ning tekitavad kiiresti sõltuvust. Õnneks ma võitsin neid 15 kasti. :D Pigem tarbin neid niisama või siis enne trenni kofeiiniga varianti. Myfitnessi tulid hiljuti müüki ka Self aminohapete joogid, mis on külmalt päris head ning eriti meeldib taassuletav pudel.

 

Valgupulber
Üks põhilisi toidulisandeid, mida enamik teavad, on kindlasti vadakuvalgupulber. Paljud arvavad, et see on üks sportlaste pulber, mis kasvatab musklid. Tegelikkuses sobib see ka hästi tavainimese menüüsse, kui on vajadus valgukogust tõsta või natuke tervislikumaid vahepalasid teha.

Pidevalt ma proteiinipulbrit joogina tegelikult ei tarbi, vaid eelistan pärast trenni võimalusel mingit valgulist toitu süüa nagu kohupiim vms. Siiski on see hea ja kiire võimalus taastumiseks. Mina kasutan tavaliselt erinevate kohupiimade/kodujuustude maitsestamiseks, pudru sees, smuutide, pannkookide, magustoitude tegemiseks.

Üks kõige lemmikumaid nii hinna kui ka kvaliteedi suhtes, mis leidnud olen on Self Whey Shake. Saadaval on neli maitset. Kõige klassikalisem kindlasti päris kakaod sisaldav šokolaadi maitse (eriti hea pudru sees), taastusšeigina on lemmik maapähkel ja smuutide jaoks mustika-vanilli.

Proteiinimagustoidud
Minu ühed lemmiktooted on hoopis igasugused puddingud ja magustoidud. Hea viis magusaisu leevendamiseks.

Proteiinimagustoidud: Pikaaegne lemmik on Fast kreemküpsise pudding, teised maitsed üldse mulle ei sobinud (Fitshop). Samuti meeldib väga Scitec panna cotta pudding (Ifit). Viimase aja avastus on Self tiramisu mousse, millest olen pikemalt kirjutanud ka.

Valgupannkoogid: Väga meeldib Fast vahtrasiirupi pannkoogijahu, millest saab keefiriga häid pisikesi pannkooke teha. Soolaseid ja natuke suuremaid pannkooke olen teinud ilma maitseta Self pannkoogijahust. Muidugi on alati hea lihtne variant lihtsalt muna-munavalged, kaerahelbed ja soovi korral mõni valgupulber ning banaan.



Proteiinibatoonid
Vahel täitsa asendamatud. Dieedi ajal tarbisin neid ka üsna vähe, aga siiski hea vahepala, mida kaasa haarata või magusaisu rahuldamiseks. Paljudes batoonides on lisaks valgule tegelikult  üsna suures koguses suhkrut ja rasva ehk alati tasub lugeda silte. Oleneb kindlasti, mis eesmärgil neid kasutada, sest mõni on nii hea maitsega, et natuke suurema suhkrukoguse võib andestada.

Natuke suurema süsivesikute kogusega batoonidest on lemmikud on Mybodys müüdavad All Stars Whey Crisp (ei ole üldse valgubatooni maitset), Crisp-pro šokolaadi, pisike pro-plex martsipani ja Fitshopist Fasti Nix ja Nax.

Parema koostisega ja väga maitsvad on Grenade erinevad maitsed (Ifit) ja All Starsi Clean Bar (Mybody). Eriti head on uued kaneelisaiamaitseline ja minu totaalne hetke lemmik maapähklivõi. Viimast soovitan küll proovida - selliste makrodega ikka väga-väga hea batoon!





Rasvapõletaja
Varasemalt pole kunagi ühtegi rasvapõletajat kasutanud. Kui seekord dieedi ajal mingil perioodil kaal ainult seisis ja ainevahetus oli üsna aeglane, otsustasin proovida. Minu valikuks sai treeneri soovitusel Self Ripped Burn, mis on 15 erinevat looduslikku ühendit sisaldav rasvapõletaja, mis peaks stimuleerima keha kasutama oma rasvavarusid. Võtsin seda kolm kapslit kas enne trenni või trennivabal päeval hommikuti. Ega ma 100% ei saa öelda, kas toimis või mitte, aga ainevahetust kiirendas küll minu meelest. Ma ei tea, kas kokkusattumus, aga pärast selle kasutamist hakkas kaal  ka ilusti graafikus langema. Loomulikult oli seal taga trenn ja väga täpne toitumine.


Mõne inimese jaoks tundub see nimekiri meeletu, teise jaoks ilmselt tavaline. Tähtis on aru saada, et üldiselt tarbin ikka tavatoitu ning neid vaid lisaks. Kui on mingeid küsimusi, võite alati kommentaarides kirjutada. :)



No comments:

Post a Comment