Sunday, April 13, 2014

Kikerherneste ja hummuse armastus

Mul on vist toiduga selline suhe, et kui mõni asi meeldima hakkab, siis pean seda saama kogu aeg, kuni hetkevaimustus üle läheb. Praegu on selleks kikerherned. Olen neid ka varem söönud, kuid paar nädalat tagasi lihtsalt tuli suur isu ja nüüd olen kasutanud neid igasugusel moel: praadinud, röstinud, salatites, määretes. Paljud pole nendega ilmselt väga tuttavad ja ega ma ise ka varem eriti ei teadnud. Esimest korda kuulsin, kui sõbranna Austraalias vastas Siimu küsimusele "Mis maitsega falafel on?", et see maitseb noh..nagu kikerhernes. Kõlas üsna naljakalt, sest kikerherneid polnud me kumbki varem söönud.

Siin lihtsalt praadisin oliivõlis ja lisasin maitseained, mis kätte juhtusid 

Mis on kikerherned ja miks sa võiksid neid süüa?
Kikerherned on Lähis-Idast pärit kõrge proteiini sisaldusega kaunviljad, mis sisaldavad rohkelt foolhapet ja mangaani. Nad on head kaaliumi, raua, magneesiumi, vase ja tsingi ning B-grupi vitamiinide allikad. Kikerhernestel on diureetiline ja seedemahlade eritumist soodustav toime, nad on head soolestiku puhastamiseks. Tänu rikkalikule kiudainesisaldusele aitavad kikerherned kolesteroolitaset alandada ja veresuhkru taset tasakaalus hoida, sobides hästi diabeetikutele. Koos täisteraviljaga serveerides on kikerherned ideaalseks valguallikaks, mis võimaldab kätte saada kõik asendamatud aminohapped. Sobib kasutada määrdena, dipina, suppides, salatites, hautistes.

100 g sisaldab: 164 kcal; 8.9 g valku; 27,4 g süsivesikuid; 2,6 g rasva; 7,6 g kiudaineid


Minu üks suur lemmik on hummus, mis on Lähis-Ida köökides populaarne kikerhernestest dipikaste, mida serveeritakse köögiviljade või pitaleiva kõrvale. Üheks tähtsamaks komponendiks lisaks kikerhernestele on tahini ehk seesamipasta. Olen seda nüüdseks juba üsna mitu korda teinud ja tulemuseks on maitsev ja tervislik suupiste. Minu lemmik on dipina koos porgandiga, mida võtan tihti kaasa vahepalana. Samuti aitavad hummuse rasvad porgandi A-vitamiinil imenduda. Retsepte leidub internetis üsna palju ning eks lõplik tulemus sõltubki enda eelistusest. Nüüdseks olen teinud seda juba 4 korda ja leidnud oma lemmiku.


Vaja läheb:

  • 1 purk konserveeritud kikerherneid
  • 2 küüslauku
  • poole sidruni mahl
  • 2 spl tahini
  • 1/2 tl vürtsköömneid
  • 1 spl oliivõli
  • must pipar
  • lisaks maitseained soovi korral: nt paprika pulber, cayenne pipar
Valmistamine

Nõruta kikerherned korralikult, kuid jäta kindlasti konservvedelik alles. Pane kikerherned ja purustatud küüslauk miksrisse ja sega. Lisa poole sidruni mahl, tahini, oliivõli ja vürtsköömned. Mikserda ühtlaseks ning lisa kikerherne vedelik, et saada kreemisemat tulemust (mina panin umbes 1/2 dl). Vastavalt soovile lisa maitseaineid või teisi koostisosi, et saada endale meelepärane tulemus. Tavaliselt olen lihtsalt pipart pannud, vahel ka paprikapulbrit.



Mõnes retseptis ei ole vürtsköömneid lisatud, aga soovitan kindlasti panna, sest just need annavad õige maitse juurde. Olen ühe korra teinud ka ilma. Igast poest ma neid leidnud pole, kuid kindlasti peaks olema Konsumis ja Prismas (lisan pildi ka). Samuti peab natuke vaeva nägema tahini saamisega - üldjuhul müüakse looduspoodides ja Prismas. Hind on küll üsna krõbe - ca 5 euri, aga selle eest on purk väga suur ja mitmekordsel tegemisel tasub ära. Lisaks sobib see ka näiteks salati kastmetesse.

Inimesele, kes pole kunagi hummust söönud, võib maitse tunduda üsna harjumatu. Kui aga ükskord meeldima hakkab, siis tundub see maailma parima asjana.


No comments:

Post a Comment