Saturday, August 23, 2014

Uni, kus sa oled? (63/100)

Mainisin paar päeva tagasi, et mu unekvaliteet on viimasel ajal üsna halb olnud. Tegelikult pole see üldse lühiajaline nähtus, vaid juba üsna pikka aega. Mul on juba kooliajast olnud perioode (tavaliselt kuskil novembris-detsembris), kui und õhtuti lihtsalt ei tule. Lamad voodis mitu tundi ja ei midagi. Õnneks on need perioodid möödunud ja üldiselt magasin väga hästi. Eelmise aasta detsembris oli näitkes selline etapp, et õhtuti und ei tule, aga hommikul kell 5 on juba silmad lahti. See tegi umbes 3-4 tundi normaalset und. Ma vist ei pea mainima, et ilmselgelt polnud see piisav, eriti kuna ka päeval olin väga aktiivne. Kell 10 hommikul olin tavaliselt juba päris väsinud. Mõne aja möödudes see õnneks paranes. 

Üldjuhul mulle meeldibki vara ärgata ja hommikuti olen üsna reibas. Nüüd on see aga ületanud juba normaalsuse piiri, sest peaaegu võimatu on magada üle kella 8. Esimest korda ärkan tavaliselt 4 ajal ning pärast 5-6 hakkan juba üsna sagedasti kella vaatama. See on nagu tõeline pingutus. Samuti on need viimased tunnid väga katkendlikud ja justkui poolunes. Viimasel nädalal on asi veel hullemaks läinud ning hommikuti ärkan "pohmakaga" - nagu oleks öö läbi räigelt pidu pannud ja vaid paar tundi maganud. Siim ka juba naljatab, et vanusega kaasnevad muutused juba avalduvad. Otsustasin, et pean midagi ette võtma...nii lihtsalt ei jõua pikalt vastu pidada. Olen tegelikult kahtlustanud magneesiumipuudust. See pidi endast märku andma üsna vähe, aga päris tõsiste tagajärgedega. Kuna füüsiline koormus on suur, on soodumus ilmselt olemas. Lisaks "surevad" üsna sageli käed magades ära ja ärkan selle peale, et terve käsi kiheleb. Niipalju kui lugenud olen peaks magneesium toetama kvaliteetset und. Igaljuhul kavatsen proovida, kas toimib. Magneesium avaldub üsna aeglaselt organismi - nagu ma olen aru saanud, siis kõige kiirem variant on magneesiumi vannid.

Esitangi küsimuse lugejatele: kas teil on olnud probleeme unega ning kuidas sellest jagu olete saanud?





7 comments:

  1. Huviga loeks ka teiste kogemusi. Mul see, et ma võin magama isegi jääda näiteks 11-12 vahel. Aga ärkan mitu korda öösel üles ja no kell 5-6 võin vabalt juba ärgata. Igatahes ma ärkan öösiti tihti selle pärast, et vaatan kella, et kas võiks juba ärgata või ei. Nagu tüütu kohustus see magamine. Energia ülejäägid on minu mureks. Ometigi trennis käin hommikuti ja mitte enne ööund, et see võiks segada. Kohvi ka peale kella 15.00 enam kindlasti ei joo. Igatahes, ma olen unetu, aga energiline unetu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma ärkan ka selleks, et vaadata kella. Varem olin ka energiline unetu, kuid nüüd tunnen, et see magamatus hakkab tasapisi negatiivselt mõjuma.

      Delete
  2. Soovitan sul kindlasti perearstile minna, las teeb vereproovid ja veel mis vajalikuks peab. Unehäired võivad tõsiseid tervisehäireid põhjustada

    ReplyDelete
  3. Minul on olnud ka unega probleeme ja olen alati olnud selline varajane ärkaja.

    Kuna meditsiiniõpingute käigus olen ka antud teemaga kokku puutunud, siis pean ütlema, et väga oluline on hea unekvaliteedi tagamine: regulaarsed uinumisajad; magamistuba on koht, kus ainult magad; väldid päeva jooksul pikemat lesimist; väldid liiga energilisi/erutavaid ettevõtmisi õhtuti vahetult enne uinumist; oluline on rituaalid enne magamaminekut: nt piparmünditee või piima joomine. Soovitan lugeda uneraamatut.

    Kui neid soovitusi järgida ja insomnia püsib või tekivad uued kaebused, soovitan minna perearstile täiendavateks analüüsideks.

    ReplyDelete
  4. Minul on unehäired tekkinud väga stressirikkal ajal keskkooli ja ülikooli ajal või siis teine põhjus on olnud ületreenitus. Kui pulss kipub kõrge olema ja uni häiritud, siis on tavaliselt selle taga olnud ületreenitus ja liiga vähe puhkust / taastumist.

    ReplyDelete
  5. Mul on ka perioode, kus unetunnid kipuvad sinna 5h piiri jääma, eriti suvel. Enamasti vajan ikka 8h, aga vahel lihtsalt ärkan varem, isegi kui tegelikult pole veel välja puhanud.
    Olen tähele pannud, et kui enne 23 voodisse saan, olen hommikul puhanum ning igapäevaselt samal kellaajal magama jäädes saan lõpuks rutiini korda. Tunnike enne magamaminekut lülitan telefoni hääletus ja arvuti ning teleka välja. Kuulan rahulikku muusikat, loen raamatuid või teen ühe tee ning kuuma vanni. Aitab!

    Ja kell vii kindlasti nägemisulatusest ära, see ttekitab rohkem ärevust ning häirib veel rohkem su und, kui pidevalt mõtled, et palju veel jäänud on.

    Üldiselt on rutiin ja enne keskööd magama minek see, mis isegi insomnia all kannatavaid inimesi aidanud on!

    Ja kui magneesiumi proovid, siis soovitan magneesiumiõli. Apteegis müüakse ka (vist olli u 15-20eur), aga Kaubamajas 1.korrusel oleva ökopoe vastas on pisike looduspood, kust saab pudelitäie 6 euroga! :)

    ReplyDelete
  6. http://www.precisionnutrition.com/hacking-sleep

    ReplyDelete